Pages

Sejahtera buat Bonda di kelana barzakhmu
Dari anak-anak yang masih tempang berkelana tanpamu
Moga doa kami sampai ke selimut putihmu
Dengan amal-amal kami, hasil tunjuk ajarmu

Doa dan rindu…
Kami yang mengasihimu



Pada minggu yang lalu, ku berkesempatan menziarahi sahabat ku di parit sulong untuk membincangkan beberapa perkara berkaitan JPM. Apabila selesai sahaja agenda yang diperbincangkan, kami dihidangkan sedikit jamuan oleh tuan rumah. Hidangan pada petang itu ialah “KACANG POOL”, sangat lazat.. Menurut tuan rumah, makanan ini berasal dari johor yang merupakan makanan ala-ala arab. Sangat terkenal di JB, Tapi ku hanya baru mengenali makanan ini pada usia ku 27 tahun. Sebab sepanjang umur ini, bukan saja ku tak pernah makan makanan ini, namanya pun tidak pernah ku dengar.. balik sahaja rumah, ku terus mendapatkan maklumat dengan bertanyakan pada ahli keluarga ku yang lain. Hanya abangku sahaja yang memberi respon menegenai kacang pool tersebut. Beliau bukan sahaja mengenalinya, malah tahu di mana kedai makan yang menawarkan menu kacang pool yang lazat di BP, JB dll. Kami juga merancang untuk mencubanya di BP. Oleh kerana kelazatannya, ku cuba mencari maklumat di internet pula. Ku cuba mendapatkan maklumat tentang asal usul makanan ni, kat mana kedai makan yang menawarkan kacang pool yang paling best dan resepi kacang pool. Dalam masa terdekat ni, ku merancang untuk mencuba resepi ni di rumah. Tapi belum berkesempatan..

Resepi Kacang Pool

Bahan-bahannya:

Kacang parang 2 paket (direbus hingga lembut dan kulitnya dibuang)
5 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
satu inci halia
sedikit jintan manis
sedikit garam

Cara-caranya:

1) Bawang merah, bawang putih, halia dan jintan manis dikisar halus.


2) Tumiskan bahan yang telah dikisarkan tadi dan bila naik bau masukkan
kacang parang dan sedikit garam.

3) Hidangkan bersama telur mata sapi, bawang yang dicincang dan cili hijau.


4) Perahkan sedikit limau kasturi dan bubuh sedikit lada putih diatas sajian.

5) Di makan bersama roti peranchi atau roti potong yang dibakar(disapu mentega atau jem garlic bread)


Sumber: Unit Media & Komunikasi, Pejabat Menteri Besar Johor


Alhamdulillah, pada minggu yang lalu ku berkesempatan bermuktamar, DPPP di Taman Melewar Gombak dan muktamar tahunan ke-55 di Stadium Malawati, Shah Alam. Walaupun tidak berkesempatan untuk mengikutinya hingga akhir, kerana ada urusan penting menuntut kepulanganku. Namunku seronok dapat berjumpa dengan pimpinan-pimpinan pusat secara live. Rasa terharu, teruja dan terkezut dapat berjumpa dengan mereka, bukan senang. Selalu tengok kat paper je.. ternyata mereka sangat berwibawa. lagi terkezut dapat berjumpa dengan mantan mas’ul ku dulu mase kat kampus. Ustaz Md Sham, dari kuala terengganu. Hampir 4 tahun tidak berjumpa..

Ucapan akhir mantan Ketua Pemuda, YB Salahuddin Ayub berpesan kepada barisan kepimpinan baru Pemuda PAS dan seluruh perwakilan supaya tidak merasa cukup dengan apa yang ada dan menjadikan alasan tiada duit untuk terus berada di dalam perjuangan. Beliau mengimbas kembali sebelum terlibat secara langsung bersama pemuda, beliau hanyalah orang kampung yang bekerja sebagai penjual ikan dan penjual kuih. Selepas itu beliau ditaklifkan menjadi Ketua Penerangan Pemuda PAS dengan gaji hanya RM 500.00 sebulan dan seterusnya dilantik menjadi Ketua Pemuda menggantikan Tuan hj Mahfuz pada tahun 2003.

Isteri beliau pula terpaksa belajar menjahit bagi menampung kehidupan mereka sekeluarga. Sehinggalah beliau dapat menjadi ahli parlimen Kubang Kerian, barulah hidup beliau bersama Isteri dan anak-anak agak selesa sedikit.

Walaupun telah mendapat kehidupan yang selesa beliau dan keluarga telah berjanji, tidak akan mengubah gaya hidup.

Nasrudin Hj Hasan At-Tantawi ketika berucap menangguhkan Muktamar Dewan Pemuda pula berkata "Kita mampu berdepan dengan mereka dengan kekuatan Islam yang ada pada kita" kata beliau dengan penuh yakin.

Beliau juga menyifatkan kepimpinan dibawah Salahuddin Ayub merupakan kepimpinan yang sangat berdedikasi dan sangat hebat sehingga mampu melonjakkan Pemuda PAS berada pada kedudukannya hari ini.

Sambil menghayati kata-kata Saidina Umar Al-Khattab dan menyambut nasihat daripada Salahuddin Ayub, beliau mengharapkan teguran dan kritikan bagi membantu beliau memimpin pemuda PAS. Beliau juga meyakini sokongan yang tidak berbelah bagi daripada para Pemuda. Perbahasan pada kali ini sangat panas, perwakilan yang membahaskan ucap tema ketua pemuda sangat hebat-hebat belaka.

Pada hari terakhir kembara ku dan kengkawan ke murtamar, sesat jalan hampir 3 jam. Dari pucong ke stadium malawati. Peritiwa ini membuatku dan kengkawan hampir berputus asa untuk meneruskan perjalanan ke destinasi yang dituju.. berbekalkan kata-kata ketua pemuda kawasan yang sedia menunggu ketibaan kami membuatkan kami kembali bersemangan untuk meneruskan perjalanan. Jam hampir pukul 12.30 barulah kami tiba, ke stadium. Ketika itu sidang muktamirin sekalian sedang bersiap untuk menunaikan solat jumaat.


Antara buku yang sempatku beli..

Bersama Ustaz Md. Sham, mantan Mas'ul semasa di kampus..

Alhamdulillah, secara rasminya aku dah menamatkan pengajian di IPGM Kampus Ilmu Khas dan dianugerahkan  Diploma Pendidikan (Pengajian Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran). Ku datang sendiri naik bus pada 27 Mei gerak kul 8.30 pagi. Sampai Kl 12.30, terus pergi Kampus. Aku bersama-sama Albert (seorang cikgu cacat pendengaran) dari Sarawak ngn famly tumpang Van cikgu Angah yang kebetulan nak ke Putrajaya. Terima kasih ku ucapkan pada cikgu Angah.. Famly ku datang pada pagi hari konvo. Terima kasih juga ku ucapkan kepada Mr. Awangku Azuan sekeluarga (rakan serumahku dulu mase di IPIK) yang sudi menumpangkan ku bermalam. Tak lupa juga pada cikgu Najib yang sudi menghantarku sampai ke Kajang dan cikgu Jai yang bertungkus-lumus menyiapkan DVD gambar kelas kite. Seronok dapat jumpa balik korang semua yang hampir setengah tahun terpisah..TAHNIAH SEMUA..


Related Posts with Thumbnails