Pages

BIDADARI DARI TIMUR

Novel ini adalah sebuah catatan isteri seorang pejuang yang meluangkan masa berpuluh tahun hidup bersama Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Akhirnya beliau tampil membongkar rahsia hidupnya sejak bergelar ratu di hati ulama tersohor ini. Segala pahit getir dihirup bersama, saling mempercayai sehingga tiada ruang untuk meletakkan curiga di antara mereka. Novel ini tampil dengan nada yang tulus dan harmoni. Ia berkisah tentang hidup, kesetian, pengorbanan dan perjuangan. Pengalaman isteri Mursyidul Am PAS merangkap Menteri Besar Kelantan dirakam dalam langgam bahasa yang puitis sehingga membuatkan pembaca turut sama meranduk tohor dalamnya sungai kehidupan yang punya saat kering dan bahnya.

Bidadari Dari Timur…
Seandainya direntasi laut segara,
Tiada yang bisa menandingi lautan tabahmu,
Seandainya gunung dijadikan pasak,
Belum tentu seteguh setiamu,
Seandainya ditawarkan buatku seorang isteri,
Kau yang ingin kubawa hingga ke negeri abadi…


BERCINTA SAMPAI KE SYURGA


Aku Terima Nikahnya (ATN) pergi terlalu jauh.

Penerimaan yang begitu menggalakkan terhadap buku ATN, adalah bukti bahawa persoalan cinta adalah persoalan yang besar. Mungkin ada sebahagian pembaca membeli buku ATN kerana mahu mencari formula cinta, tetapi akhirnya yang ditemui adalah hala tuju sebuah kehidupan. Cinta hanyalah terjemahan kepada pelbagai peristiwa dalaman yang berlaku di susuk tubuh seorang makhluk bernama manusia.

Kali ini perasaannya mungkin berbeza. BERCINTA SAMPAI KE SYURGA adalah suatu pelayaran di tengah lautan tanda tanya, tentang realiti sebuah kehidupan berumahtangga. Lautan yang adakalanya hening dan damai memercik bahagia, ada masanya pula dilanda ribut taufan yang bisa menenggelamkan manusia yang cuba menduga laut cinta dengan kail yang kadar sejengkal.

Realiti yang lebih menguji dua kaki yang memijak bumi, juga tangan yang menggapai awan.

RINDU BAU POHON TIN

rbpt-mukadepan

Semasa turun di Lapangan Terbang Antarabangsa Doha, saya terhidu sesuatu.

Dalam merah senja terbenamnya mentari di bumi Qatar, hembusan angin membawa suatu aroma yang amat saya kenali. Baunya tajam menusuk jiwa, harumannya pantas mengheret saya ke dekad silam yang penuh kenangan.

“Demi buah Tin dan demi buah Zaitun…,” demikian sumpah Allah di dalam Firman yang agung.

Buah yang menjadi simbol Dataran Syam, bumi Palestin.

Setelah lama tidak menjejakkan kami ke bumi Arab, kunjungan saya ke Doha juga Dubai, telah membuka hati saya kepada sebuah kerinduan. Bukan merindukan cinta, bukan mengkhayalkan impian. Tetapi rindu kepada sebuah perjalanan Tarbiyah yang penuh suka dan duka, senang dan susah. Kembara anak rantau mengejar ilmu dan cita-cita di Dataran Syam…

Saya merindukannya.

Pada hari sabtu yang lalu, aku berkesempatan meluangkan masa ke pesta buku antarabangsa di PWTC. Sebenarnya tak berapa nak sempat, tapi ku paksa diri ini pergi jua. sanggupku ponteng program di sekolah (kusrus kepimpinan) untuk pengawas dan ketua darjah. Aku terpaksa pentingkan diri sendiri, takut tak dapat sesuatu yang sangat beharga.. rasa rugi sangat kalau tak pergi. Tak puas rasanya, kerana tak dapat meluangkan masa yang lama di sana. Hanya dapat 1 jam je, kerana meraikan sahabatku yang teringin sangat nak pergi ke Plaza Low yatt.. Namun, ku gembira dapat bawa pulang beberapa khazanah ilmu yang beharga.. Insya'allah di lain kesempatan akan ku bertemu lagi.

Related Posts with Thumbnails